Bedrijfsvoering
Organisatieontwikkeling
De afgelopen jaren zijn er extra verantwoordelijkheden vanuit het Rijk gedelegeerd aan gemeenten. Denk daarbij aan taken op het gebied van bijvoorbeeld de huisvesting van kwetsbare doelgroepen en duurzaamheid. Om deze taken uit te voeren, zijn extra medewerkers aangetrokken.
In 2024 is onderzocht of de huidige leidinggevende structuur binnen een aantal teams nog passen daar waar het gaat om de span of control. In 2025 wordt de aansturing van deze teams versterkt door het toevoegen van teamleiders.
Participatie
Het opzetten van een goed participatietraject is belangrijk. Vooral bij complexe projecten in de gemeente. Elk project is anders en kent eigen uitdagingen. Het blijft daarom maatwerk. Ons participatiebeleid biedt hierbij houvast. Ook in 2024 hebben we dit als basis gebruikt. De ervaringen die we op hebben gedaan gebruiken we om de participatie verder aan te scherpen en ontwikkelen.
Participatie binnen de gemeente betekent dat inwoners actief betrokken worden bij het beleid en de besluitvorming over hun leefomgeving. Dit doen we op verschillende manieren, zoals inspraakavonden, het opzetten van een ouder- en jongerenpanel, enquêtes of digitale platforms waar ideeën en suggesties gedeeld kunnen worden. De gemeente speelt hierin een faciliterende rol door open te staan voor gesprekken met belanghebbenden, helder te communiceren en actief op zoek te gaan naar de inbreng van diverse groepen zoals inwoners, ondernemers en belangenverenigingen.
HRM
Bij de begroting 2024 heeft beperkte formatie-uitbreiding plaatsgevonden om de uitvoeringskracht op orde te brengen en te houden en om uitvoering te kunnen geven aan nieuwe taken. Dit heeft samen met interne doorstroming geleid tot extra wervingsinspanning om deze vacatures vervuld te krijgen bij een nog steeds gespannen arbeidsmarkt.
Samen met de ontstane vacatures als gevolg van natuurlijk verloop, hebben wij praktisch alle vacatures in 2024 weten in te vullen. De moeilijk in te vullen vacatures zien we vooral op het gebied van financiële en technische functies.
Op de arbeidsmarkt profileren wij ons (toenemend) als opleidingsgemeente; bij ons kan men het vak leren. Met dit profiel versterken we onze wervingskracht, waarbij we ook accepteren dat we een redelijke mate van verloop zullen hebben en houden vanwege het vertrek van medewerkers, als ze bij ons als kleine gemeente uitgeleerd zijn. Dit betekent wel dat we relatief veel moeten investeren om jonge, onervaren collega’s het vak te leren en in te werken.
Naast de voortzetting van het trainee-traject, hebben wij actief stageplaatsen uitgevraagd en klussen uitgezet om jongeren kennis te laten maken met de gemeentelijke werkzaamheden.
In 2024 is een project herijking HR21 (functiewaardering) gestart als antwoord op de krappe arbeidsmarkt en om doorstroomfuncties te creëren (doel: versterken aantrekkelijk werkgeverschap).
Binnen de organisatie hebben we een plan gemaakt over het te voorziene verloop vanwege pensionering; circa 20% van onze medewerkers zijn 60 jaar of ouder, waarbij we ons steeds meer realiseren dat mensen niet altijd tot hun 67ste blijven werken. Zeker daar waar het kritieke functies betreft, streven we ernaar tijdig opvolgers klaar te hebben staan. In een aantal gevallen hebben we ervoor gekozen ruim van tevoren de werving te starten waardoor deze functies een aantal maanden dubbel bezet waren en de opvolger maximaal kon worden ingewerkt.
De gemeente Bloemendaal kent in vergelijking met andere gemeenten een gemiddelde tevredenheid. Uiteraard zijn er uit dit onderzoek ook aandachtspunten naar voren gekomen. Alle leidinggevenden gaan met de medewerkers van hun team(s) in gesprek over de resultaten van het MTO. Er zal een ontwikkelprogramma voor leidinggevenden worden gemaakt, en voor wat betreft het onderwerp werkgeluk is er een werkgroep die met een advies hierover komt.
In het voorjaar van 2023 is een benchmark uitgevoerd om een indicatie te krijgen in hoeverre de huidige formatie bestendig is voor de komende 2 jaar. Met wat aandachtspunten op een aantal specifieke gebieden, gaven de uitkomsten voldoende aanleiding om het werk dat gedaan moet worden en de opgaven die op ons afkomen met (formatief) vertrouwen tegemoet te zien. De raad is over de uitkomsten van de benchmark separaat geïnformeerd.
HRM kerngegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
Formatie (fte’s) | 167,45 | 183,92 | 189,89 |
Salariskosten | 13,7 | 14,9 | 17,1 |
Aantal in dienst zijnde medewerkers | 196 | 216 | 225 |
Uitstroom | 30 | 32 | 36 |
Ziekteverzuimpercentage | 5,33 | 4,8 | 6,1 |
Leeftijdsverdeling: | |||
- < 25 jaar | 7 | 8 | 7 |
- 25 tot 35 jaar | 27 | 33 | 41 |
- 35 tot 45 jaar | 33 | 40 | 40 |
- 45 tot 55 jaar | 47 | 52 | 56 |
- 55 tot 60 jaar | 33 | 32 | 29 |
- > 60 jaar | 49 | 51 | 52 |
Verdeling man – vrouw | 98-98 | 101-115 | 104-121 |
Gemiddelde leeftijd | 48,62 | 47,88 | 47,3 |
Gemiddelde duur dienstverband | 9,4 | 8,6 | 8,1 |
Medewerkers Tevredenheidsonderzoek (MTO)
In juni 2024 zijn bijeenkomsten gehouden waarbij medewerkers door middel van stemkastjes aan konden geven hoe tevreden zij zijn over diverse aspecten van hun werk. Aan medewerkers die niet in de gelegenheid waren om bij de bijeenkomsten aanwezig te zijn, is de mogelijkheid geboden om online mee te doen. Er is door 74% van de medewerkers deelgenomen aan dit onderzoek.
GR Bedrijfsvoering
Per 3 mei 2023 is de GR Bedrijfsvoering in gesteld met als centrumgemeente Bloemendaal. Vanaf 2024 zijn de budgetten op het gebied van HRM, Communicatie en Facilitaire Zaken in de GR ondergebracht. Daarbij gaat het om reguliere bedrijfsvoeringsbudgetten en budgetten waaraan een gemeenschappelijk (bestuurlijk vastgesteld) beleid aan ten grondslag ligt. Eerste evaluatie is in 2024 opgeleverd (zie ook onder 213a-onderzoeken). Oplevering brede evaluatie (waaronder GR Bedrijfsvoering) wordt in Q3 2025 verwacht.
Integriteitsbeleid en integriteitsmeldingen
Goed bestuur is integer bestuur. Daarmee is integriteit niet alleen een verantwoordelijkheid van de individuele politieke ambtsdragers, maar een gezamenlijk belang dat de hele organisatie en het hele bestuur in al zijn geledingen aangaat. Zo zijn er gedragscodes voor de raad en voor het college. De raad heeft in 2024 een vernieuwd Integriteitsprotocol vastgesteld en de Verordening Integriteitscommissie voor de behandeling van integriteitsmeldingen jegens politieke ambtsdragers ingetrokken, waarmee de onderzoeks- en adviesrol van de Integriteitscommissie is komen te vervallen. In 2024 zijn er 4 meldingen over politieke ambtsdragers ingediend. Eén melding is nog onderzocht door de Integriteitscommissie, waarna het college volgens het huidige protocol geen integriteitsschending heeft weten vast te stellen. Twee meldingen zijn ingetrokken en één melding uit 2024 is nog in behandeling.
Werknemers die hulp en advies nodig hebben over ongewenst gedrag kunnen in eerste instantie terecht bij een vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon gaat na of een oplossing in informele sfeer mogelijk is en kan de werknemer informeren over andere mogelijkheden en hem/haar daarin begeleiden. De vertrouwenspersoon heeft vier meldingen van ongewenst gedrag geregistreerd. Dit heeft niet geleid tot formele klachten.
Regionale Samenwerking
Conform het toetsingskader uit de nota ‘Grip op Samenwerking’, die in 2017 door de raad is vastgesteld, zijn begrotingen en jaarverslagen van Verbonden Partijen getoetst. Dit format is ook gebruikt voor de beoordeling van de jaarverslagen van grote gesubsidieerde instellingen.
Samenwerking is veelomvattend en complex. Dat kan voor onbehagen bij de gemeenteraad zorgen doordat te weinig sturingsmogelijkheden worden ervaren. Vooral als beleid door anderen (kan) worden gemaakt of voorbereid kan dit (mogelijk) de beleidsvrijheid van de gemeenteraad beperken. Bij de gemeente Bloemendaal zijn er over de MRA en Zuid-Kennemer Agenda zorgen in de gemeenteraad dat 'deze andere bestuurslagen' besluiten nemen over Bloemendaal zonder dat de raad van Bloemendaal daarbij voldoende betrokken is. Dit hangt samen met de onontkoombaarheid dat beleid (ook) in regionaal verband vorm krijgt omdat een aantal opgaven alleen op bovenlokaal niveau zijn op te lossen. Vaak is voor het beschikbaar krijgen van provinciale en/of rijks fondsen bovendien een voorwaarde dat er van regionale samenwerking sprake is. Hierbij kan sprake zijn van een compromis waarbij het wellicht niet mogelijk is om alle wensen van de gemeente Bloemendaal te honoreren. De nota 'Grip op samenwerking 2023' geeft handvatten voor organisatie en bestuur om waar mogelijk grip te houden op samenwerking en geven richtlijnen zijn waarmee we in de praktijk werken.
In 2024 zijn alle gemeenschappelijke regelingen, voor zo ver noodzakelijk, aangepast naar de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen. Daarnaast is een aanzet gemaakt om de reguliere momenten van de commissies te benutten voor informatie vanuit de gemeenschappelijke regelingen.
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Een bijzonder samenwerkingsverband is de Metropoolregio Amsterdam (MRA). In 2021 zijn de meest recente Samenwerkingsafspraken in de MRA vastgesteld. Dit grotere schaalniveau wordt door de regio Zuid-Kennemerland benut, wanneer het gaat om gemeente grensoverschrijdende thema’s die betrekking hebben op de economie, ruimte en mobiliteit. De MRA biedt de mogelijkheid om op een efficiënte en effectieve manier vanuit regio Zuid-Kennemerland samen te werken en kennis te delen. Bovendien biedt het kansen om invloed uit te oefenen op het Rijk en EU en/of toegang te krijgen tot cofinanciering voor projecten op het niveau van de metropoolregio.
De gemeente Bloemendaal heeft belang bij deze samenwerking om voortgang te boeken op grensoverschrijdende opgaven, zoals opgenomen in de Zuid-Kennemeragenda (2023). Daarbij richten wij ons met name op het behouden van het hoogwaardige woonmilieu, behoud en versterking van de landschappelijke en cultuurhistorische waarden van de landgoederen en groene gebieden, spreiding van recreatie en goede en hoogwaardige (OV-)verbindingen met Amsterdam en Schiphol. In 2024 is binnen de MRA het proces doorlopen om tot een nieuwe MRA agenda inclusief meerjarenbegroting te komen. De gemeente Bloemendaal heeft belang bij deze samenwerking om voortgang te boeken op grensoverschrijdende opgaven, zoals opgenomen in de Zuid-Kennemeragenda (2023).
In 2024 zijn er diverse projecten in de MRA geweest die betrekking hebben op gemeente Bloemendaal, zoals afstemming programmering woningbouw, het project MRA-Elektrisch, Novex MRA (waaronder een verkenning keuzevraagstuk drinkwater), de ontwikkeling van het nieuwe OV-knooppunt 'Haarlem Nieuw Zuid' en de start van de pilot R-Net Metrobus, het netwerk van doorfietsroutes en de herijking van de strategische agenda toerisme in de MRA.
Zuid-Kennemer Agenda
In Zuid-Kennemerland wordt samengewerkt aan de Zuid-Kennemer Agenda. In de in 2023 geactualiseerde Zuid-Kennemer Agenda is omschreven bij welke vraagstukken de gemeenten Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort de krachten bundelen. Dit is een agenda waarin de opgaven die een regionale aanpak vergen op het gebied van Landschap, Klimaat, Wonen, Economie, Bereikbaarheid, Gezondheid en Jeugdhulp staan omschreven. De samenwerkingsafspraken zijn vastgelegd in een bestuursconvenant. Door de vier gemeenten is gezamenlijk een Regisseur Regionale Samenwerking aangesteld en vanuit elke deelnemende gemeente een regiocoördinator. Besluitvorming vindt plaats binnen de afzonderlijke gemeenten. Periodiek worden regionale radenbijeenkomsten georganiseerd om raden over regionale onderwerpen te informeren en/of consulteren. De vier gemeenten van Zuid-Kennemerland hebben, in het verlengde van de geactualiseerde Zuid-Kennemer Agenda, gezamenlijk in december 2023 een propositie aangeboden voor de MRA Agenda 2025-2028 "Anders kijken, anders doen". De raad heeft ingestemd met de bekrachtiging van de MRA Agenda door het college.
INFORMATIEVOORZIENING EN ICT
Grip op de digitale informatiehuishouding
Om meer grip te krijgen op de toenamen in volume en complexiteit van digitale informatie is de gemeentelijke informatiearchitectuur geactualiseerd en vastgelegd. Informatiearchitectuur biedt een duidelijke structuur wat het beheren en onderhouden van informatie eenvoudiger maakt. Ook draagt het bij aan het logisch en overzichtelijk organiseren van informatie zodat gebruik ervan efficiënter kan plaatsvinden. Het doel is om de actualisatie van onze informatiearchitectuur structureel te blijven doen.
Ook is een onderzoek gestart naar de uitfasering van verouderde informatiesystemen. Veel informatie is archief waardig en moet langdurig bewaard worden. Dit conflicteert met het uitzetten van informatiesystemen waarvan het contract is verlopen. Het onderzoek moet leiden tot een toekomstbestendige oplossing wat rekening houdt met het kunnen beëindigen of verkleinen van licentiecontracten zonder verlies van of de toegankelijkheid tot informatie.
Ondersteunend aan de doorontwikkeling en implementatie van de Wet open overheid (Woo) is de gemeente aangesloten op de Woo-index. De Woo-index is een centraal overzicht van internetlocaties waar overheidsorganisaties hun documenten publiceren die onder de Woo vallen. Daar komt bij dat de Rijksoverheid de ontwikkeling van het landelijke publicatieplatform PLOOI heeft stopgezet. Dit betekent dat gemeenten zelf op zoek moeten naar een geschikt platform voor het actief publiceren van documenten die onder de Woo vallen. Dit is een nieuwe implementatiestap.
Een moderne en veilige digitale werkplekomgeving
In 2024 is het ICT landschap van de gemeente sterk veranderd. Zo heeft de gemeente via de VNG een nieuw contract afgesloten met Microsoft. Daarmee voldoet de gemeente aan de richtlijnen die de Rijksoverheid stelt voor het gebruik van Microsoft licenties, en in het bijzonder de richtlijnen op het gebied van privacy en dataopslag binnen de EU.
Voor de digitale werkplek is een aanbesteding gedaan. De inrichting en beheer van de nieuwe werkplekomgeving en de ICT Servicedesk is belegd bij een nieuwe ICT-partner. Ook is er een spoedmigratie gestart om de ICT-omgeving te vernieuwen. Dit is ter voorbereiding op de overgang naar een nieuwe ICT-leverancier voor het beheer. Met de spoedmigratie zal de gemeente versneld afscheid nemen van OGD als huidige leverancier. Dit is onderdeel van een meerjarig programma waarin we de gehele ICT-omgeving opnieuw aanbesteden, vooruitlopend op het einde van ons huidige outsourcingscontract. In het programma houden we rekening met gebruiksgemak, veiligheid, schaalbaarheid van ICT-faciliteiten en het terugdringen van technische complexiteit.
Conform het meerjarig vervangingsplan zijn de informatiesystemen voor geometrische data (GEO), Burgerzaken en Beheer Openbare Ruimte (BOR) in 2024 vernieuwd. Daarnaast zijn de aanbestedingen voor het zaaksysteem van het Sociaal domein en het contentmanagementsysteem voor de gemeentelijke websites gestart.
Een digitaal weerbare gemeente
Jaarlijks voert de gemeente de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA) uit. De resultaten van deze audit worden gelijktijdig met de jaarrekening bestuurlijk verantwoord. Aanbevelingen uit de ENSIA worden meegenomen in het informatiebeveiligingsbeleid en -plan. Voor 2024 is extra aandacht gegeven aan het gemeentelijk toegangsbeleid en de actieve controle hierop. In 2024 zijn de autorisaties voor informatie en de informatiesystemen halfjaarlijks gecontroleerd. Aanpassingen in de uitvoering en voorgestelde verbeteringen zijn overgenomen en verwerkt in de lijn. Dit is een jaarlijks terugkerende activiteit in het kader van de ENSIA.
Ook is extra aandacht gegeven aan eventuele digitale aanvallen of mogelijke dreigingen met een digitale oorsprong en impact hebben op de gemeentelijke dienstverlening. Hiervoor is in 2024 een crisisgame georganiseerd voor management en leidinggevenden. Dit is een eerste stap in de ontwikkeling naar een Business Continuïteitsplan.
Ondersteunend aan de komende invoering van de Europese NIS2-richtlijn en de verwerking ervan naar de Nederlandse Cyberbeveiligingswet (Cbw) is er een nieuwe gemeentelijke IT Service Management tool uitgerold. De tool is voorbereidend op het vastleggen van nieuwe en gewijzigde procedures voortvloeiend uit de implementatie van de Cbw.
Stand van zaken uitvoering aanbevelingen Rekenkameronderzoeken
De raad is (in het kader van het 'Rode draad onderzoek' van de Rekenkamer) toegezegd om de raad te informeren over de stand van zaken rond de uitvoering van de adviezen van de Rekenkamer. Dat doen we door hieronder in te gaan op de rapportages van de afgelopen vijf jaar:
2024: Energiebesparingsplicht, 2008-2023
Het college onderschrijft de conclusie van de Rekenkamer dat de gemeente Bloemendaal in
voldoende mate zorgt voor de uitvoering van de taken in het kader van het toezicht en de
handhaving van de energiebesparingsplicht en de informatieplicht energiebesparing door het
beleggen van de taak bij de Omgevingsdienst IJmond.
Het college is voornemens de raad in het vervolg, in afstemming met de ODIJ, specifieker te informeren inzake de naleving van de energiebesparingsplicht in Bloemendaal. Wij zijn daarbij overigens wel afhankelijk van het aanleveren van gegevens van de bedrijven. Het niet naleven van enerzijds de informatieplicht en anderzijds de energiebesparingsplicht door bedrijven speelt landelijk en heeft diverse oorzaken. De bespreking van de rapportage van de Rekenkamer staat gepland in 2025.
2023: Zicht op subsidies
De Algemene subsidieverordening is aangepast. De raad heeft op 30 mei 2024 de Algemene subsidieverordening Bloemendaal 2024 vastgesteld. In deze verordening zijn afwegingskaders opgenomen voor:
• Het verstrekken van meerjarige subsidies;
• Het verstrekken van incidentele subsidies;
• Weigeringsgronden voor subsidies die al uit andere bronnen gefinancierd worden;
• Kaders voor vaststellingen.
2022: De praktijk van de WOB/WOO
Projectmatig zijn maatregelen genomen om de Wet open overheid (hierna: Woo) goed uit te kunnen voeren. Het gaat om scholing, het opstellen formats en stroomlijnen van het werkproces. De Woo stelt strikte eisen aan afhandeling, het gemeentelijk beleid is dan ook gericht op uitvoering van wet- en regelgeving. Voor de afhandeling van Woo-verzoeken is er in 2023 een instructie gemaakt, welke is gedeeld binnen de organisatie. De uitvoering wordt gevolgd door het college te informeren in de B&W-vergadering met een overzicht van de Woo-verzoeken en hun afhandeling. De gemeenteraad wordt periodiek geïnformeerd bij het jaarverslag en een jaarlijkse brief.
2020/2021: Implementatie Omgevingswet
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. De gemeente is technisch in staat alle handelingen te verrichten die noodzakelijk zijn. De gemeenteraad heeft alle benodigde besluiten genomen die voorafgaand aan de inwerkingtreding nodig waren (bijvoorbeeld ten aanzien van het adviesrecht en verplichte participatie). De betrokken medewerkers hebben cursussen gevolgd om met de wet te kunnen werken. Er wordt doorlopend geëvalueerd wat eventuele knelpunten zijn. Aan de hand hiervan worden aan de gemeenteraad zo nodig concrete voorstellen gedaan. De gemeenteraad is op een beeldvormende avond geïnformeerd.
De Omgevingswet vraagt om een andere benadering van participatie. Dit is in de wet belegd bij initiatiefnemer. De gemeente heeft hier een meer bescheiden rol in dan voorheen. Het vraagt beheersing van college, gemeenteraad en medewerkers om terughoudender hiermee om te gaan en niet het initiatief hiertoe op zich te nemen.
2020/2021: Uitvoering Participatiewet
Meetbare doelen formuleren op de outcome van de Participatiewet is niet eenvoudig. Omdat het een vangnet is, zijn externe onzekere factoren als de economische situatie, samenstelling van het uitkeringsbestand en regionale werkgelegenheid mede bepalend voor de outcome. Uiteraard houdt het college de raad wel op de hoogte van de inspanningen die gedaan zijn om de doelen te bereiken via verschillende rapportages. In het recent vastgestelde beleidsplan is opgenomen op welke wijze het college de raad op de hoogte brengt van de resultaten die worden behaald. Uiteraard blijft dit onderdeel van gesprek en blijven we met elkaar in gesprek over de wijze waarop de raad haar kaderstellende en controlerende rol kan vervullen en welke informatie hier voor nodig is.
213a-onderzoeken
Evaluatie samenwerking Heemstede/Bloemendaal automatisering en informatisering
In 2024 heeft een lichte evaluatie plaatsgevonden van de GR DIT en de GR BV. In zijn algemeenheid kan geconcludeerd worden dat de GR BV en GR DIT voordelen bieden voor zowel bestuur, directie en medewerkers. Toch zijn er duidelijk nog verbeterpunten. Daarnaast kan geconcludeerd worden dat de evaluatie van de GR BV nog wat vroeg is om echt goede conclusies te trekken. Een brede evaluatie van de centrumregelingen is voorzien in 2025. De GR DIT en de GR BV zijn onderdeel hiervan.
Verder wordt in 2025 een onderzoek door het bureau Berenschot gedaan naar het keuzeproces beïnvloedbare ruimte begroting Bloemendaal. De uitkomsten van dit onderzoek geeft de raad inzicht en keuzes te maken om de zogenaamde ravijnjaren 2026/2027 het hoofd te kunnen bieden.
Rechtmatigheidsverantwoording
Vanaf 2023 is het college van B&W verantwoordelijk voor de rechtmatigheidsverantwoording waarmee bestuurlijke verantwoordelijkheid wordt afgelegd aan de gemeenteraad. De rechtmatigheidsverantwoording wordt gecontroleerd door de externe accountant. De accountant geeft een oordeel over de getrouwheid van de jaarrekening, waarvan de rechtmatigheidsverantwoording onderdeel uitmaakt.
Europese aanbestedingsrechtmatigheid
Bij de controle van de jaarrekening 2024 is gekeken naar de naleving van Europese aanbestedingsrichtlijnen op basis van de bestedingen van afgelopen 4 jaar. Uit de controle blijkt dat twee gemeentelijke inkooptrajecten met een totale waarde van € 104.000 de Europese aanbestedingsgrens hebben overschreden, wat als een fout wordt beschouwd.
Om de interne beheersing van het inkoop- en aanbestedingsproces te verbeteren, vooral voor projecten onder de Europese aanbestedingsdrempel, is er in 2024 tijdelijk een inkoopadviseur aangesteld.
Begrotingsrechtmatigheid
In de jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties die niet rechtmatig tot stand zijn gekomen, bedragen € 819.000. Dit is lager dan de gestelde grens van € 851.580, welke binnen de door de raad vastgestelde verantwoordingsgrens van 1% van de totale begroting valt. Van de niet rechtmatig tot stand gekomen verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties is volgens het college overigens een bedrag van € 699.000 acceptabel op basis van door de gemeenteraad vastgestelde afspraken. Deze overschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door de toevoeging aan de voorziening voormalige bestuurders binnen Programma 0 circa € 800.000.
De geconstateerde afwijkingen betreffen:
Aard van afwijkingen (x € 1.000) | Rechtmatigheid (fout) | |
---|---|---|
Begrotingscriterium | ||
1A. Overschrijding lasten programma’s | 699 | |
1B. Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten) | 16 | |
2. Ongeautoriseerde reservemutaties | 0 | |
A | Totaal begrotingsonrechtmatigheden | 715 |
Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden (van onderdeel 1 en 2) dat past binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee vooraf als acceptabel is geduid. In de rechtmatigheidsverantwoording wordt verwezen naar dit vooraf vastgestelde beleid. | 699 | |
De niet -acceptabele begrotingsonrechtmatigheden worden inhoudelijk in de rechtmatigheidsverantwoording en in de paragraaf bedrijfsvoering toegelicht. | 16 | |
B | Voorwaardencriterium | |
Inkopen ten onrechte niet Europees aanbesteed | 104 | |
C | M&O criterium | |
Geen bevindingen | 0 | |
Totaal onrechtmatigheid (A+B+C) | 819 | |
Waarvan acceptabel | 699 | |
Waarvan niet-acceptabel | 120 | |
Grens fouten en verantwoordingsgrens % | 1% | |
Grens fouten en verantwoordingsgrens € | 852 |
Niet financiële onrechtmatigheden Wet FIDO e.a.
Van niet financiële onrechtmatigheden in verband met het niet naleven van bepalingen in de Wet Fido en het treasurystatuut gemeente Bloemendaal 2018 is in boekjaar 2024 geen sprake. Zie voor een toelichting de paragraaf financiering. Niet alle (financiële) beheerskaders zijn actueel, zoals de nota Grondbeleid en nota Activabeleid. Deze worden in 2025 geactualiseerd.
Misbruik en oneigenlijke gebruik
Het MT zal uitvoering geven aan de Nota Voorkomen Misbruik en Oneigenlijk gebruik gemeente Bloemendaal 2024. Deze nota is in lijn zijn met de maatregelen van het Controlplan 2024 waar het MT gelijktijdig op 19 maart 2024 mee heeft ingestemd.
Fraudebeleid en -beheersing
In 2024 is een frauderisicoanalyse uitgevoerd. Uit deze analyse zijn geen fraudegevallen geconstateerd. Belangrijke maatregelen zijn onder andere functiescheiding en het vierogenprincipe. Er is een plan van aanpak voor de weerbaarheid van de gemeentelijke organisatie tegen ondermijning gedeeld. Er wordt veel aandacht besteed aan soft controls om integer gedrag te bevorderen. Ondanks deze maatregelen kan fraude nooit volledig worden uitgesloten. Het gemeentelijke beleid richt zich op risicogerichte, praktische en proportionele fraudepreventie.