Paragrafen

Lokale heffingen

Overzicht per heffing

Onroerende zaakbelastingen
Onder de naam “onroerende zaakbelastingen” worden ter zake van binnen de gemeente gelegen onroerende zaken twee directe belastingen geheven: een gebruikersbelasting voor niet-woningen en een eigenarenbelasting voor woningen en niet-woningen. Op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (wet WOZ) wordt van elke individuele onroerende zaak de waarde per 1 januari van ieder kalenderjaar vastgesteld. Voor de heffingsmaatstaf wordt uitgegaan van een te betalen percentage van waarde van de (niet) woning. De waarde die op het aanslagbiljet 2024 staat vermeld, is de waarde per waardepeildatum 1-1-2023.

Belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten
Onder de naam “belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten” worden ter zake van binnen de gemeente gelegen roerende zaken twee directe belastingen geheven: een gebruikersbelasting en eigenarenbelasting van roerende woon- of bedrijfsruimten. De basis van wetgeving, heffingsmaatstaf en waardepeildatum is gelijk aan de onroerende zaakbelastingen.

Tabel overzicht onroerende zaakbelasting (in €)

Opbrengst

Rekening 2023

Begroting 2024

Rekening 2024

Eigenaren woningen

 9.810.521

10.211.094

10.368.511

Eigenaren niet-woningen

 1.330.629

1.398.990

513.379

Gebruikers niet-woningen

793.401

661.971

555.934

Roerende zaakbelasting

 1.506

1.453

1.631

Tarieven

2023

2024

Eigenaren woningen

0,1031%

0,1078%

Eigenaren niet-woningen

0,4042%

0,3926%

Gebruikers niet-woningen

0,3222%

0,2435%

Normpercentages ministerie BZK

2023

2024

Ozb eigenaren woning

0,0857%

0,0890%

Ozb eigenaren niet-woningen

0,2796%

0,2933%

Ozb gebruikers niet-woningen

0,2127%

0,2231%

Totaal ozb niet-woningen

0,4923%

0,5164%

Rioolheffing
De rioolheffing wordt geheven van de eigenaren en gebruikers van woningen en niet-woningen. De geraamde opbrengst wordt in de verhouding 40-60 toegerekend aan respectievelijk eigenaren en gebruikers. De rioolheffing voor gebruikers wordt geheven op basis van het aantal m3 afgevoerd water vanuit het perceel. Naast een basistarief voor de schijf wordt een variabel tarief boven het basis-tarief per m3 gehanteerd. De staffel kent een fijne opbouw en spreiding voor de grootverbruikers, in de regel bedrijven, waarbij minder watergebruik wordt beloond en zodoende invulling wordt gegeven aan het profijtbeginsel. Daarbij is het zwaartepunt van de heffing gelegd bij de groep die jaarlijks tussen de 250 m3 en 5.000 m3 gebruikt. Met het zwaarder belasten van deze groep wordt zuinig watergebruik fiscaal beloond en het principe van de vervuiler betaalt extra benadrukt. De rioolheffing voor de eigenaren wordt geheven op basis van de WOZ waarde. De rioolheffing is gebaseerd op het Programma Water dat in de raad van 16 december 2021 is vastgesteld. Tevens is een overzicht van baten en lasten opgenomen welke inzicht geeft in de toegerekende taakvelden van zowel de directe lasten als de indirecte lasten overhead en BTW. Voor de wijze waarop de overhead is toegerekend wordt verwezen naar de paragraaf overhead. Afwijkingen worden toegelicht in programma 7 Volksgezondheid en Milieu.

Tabel overzicht rioolheffing (bedragen in €)

Opbrengst

Rekening 2023

Begroting 2024

Rekening 2024

Woningen

2.889.149

3.124.937

2.845.476

Niet-woningen

366.302

320.932

375.667

Dekkingspercentage

101,6

93

92,1

Tarieven

2023

2024

Eigenaren woningen

0,01264%

0,01345%

Eigenaren niet-woningen

0,02975%

0,02940%

Gebruik 1-250 m3

142,00

140,69

Gebruik 251-500 m3

142,00+3,00 var.

140,69+2,97 var.

Gebruik 501-1.000 m3

892,00+3,25 var.

883,79+3,22 var.

Gebruik 1.001-5.000 m3

2.517,00+3,50 var.

2.493,84+3,47 var.

Gebruik 5.001-10.000 m3

16.517,00+0,30 var.

16.365,04+0,30 var.

Gebruik10.001-20.000 m3

18.017,00+0,20 var.

17.851,24+0,20 var.

Gebruik meer dan 20.000 m3

20.017,00+0,10 var.

19.832,84+0,10 var.

Aansluitingen

2023

2024

Riool gebruik woning

10.048

10.062

Riool gebruik niet woning

491

469

Berekening van kostendekkendheid van de rioolheffing

%

Kosten taakveld 7.2 Riolering, incl. omslagrente

3.446.564

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en vervoer

205.535

Kosten taakveld 6.3 Inkomensregelingen

33.424

Inkomsten taakveld 6.3 Inkomensregelingen

-5.215

Inkomsten taakveld 7.2 Riolering, excl. heffingen

-830.983

Inkomsten taakveld 0.10 Mutaties reserves

-144.202

Toe te rekenen kosten

Overhead incl. omslagrente

298.218

BTW

493.178

Opbrengst heffingen

-3.221.143

Dekkingspercentage

92,1%

Inkomsten taakveld 7.2 Riolering, bijdrage uit voorziening riolering

-275.376

7,9%

Het taakveld 7.2 Riolering vormt de kern van de directe lasten van de kosten onderbouwing voor de rioolheffing. Onder dit taakveld vallen de kosten ter bestrijding van de kosten die voor de gemeente verbonden zijn aan:

  • De inzameling en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater, alsmede de zuivering van huishoudelijk afvalwater; en
  • De inzameling van afvloeiend hemelwater en de verwerking van het ingezamelde hemelwater, alsmede het treffen van maatregelen teneinde structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken.

De kosten van het straatvegen onder taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer biedt ondersteuning aan de uitvoering van de kernactiviteit riolering. Straatvegen doet de gemeente om drie redenen. Voor het functioneren van de riolering, vanwege het feit dat mensen hun afvalstoffen weggooien en voor de verkeersveiligheid. Om die reden wordt 1/3 van de kosten van het straatvegen toegerekend aan riolering, 1/3 aan verkeer en vervoer en 1/3 aan afval.

De rioolheffing wordt zowel aan eigenaren als aan gebruikers in rekening gebracht. De kwijtscheldingscomponent van het taakveld Inkomensregelingen maakt onderdeel uit van de verordening Rioolheffing en om die reden van de kosten onderbouwing van de rioolheffing.

Het taakveld 7.2 Riolering heeft ook directe inkomsten zoals de verhuur van pompinstallaties en een bijdrage van de gemeente Hillegom. Daarnaast zijn enkele rioolinvesteringen in het verleden met dekkingsreserves opgevangen. De onttrekkingen uit de reserves dienen ter dekking van de afschrijvingslasten.

Naast de directe lasten vanuit de verschillende taakvelden worden tevens indirecte lasten (overhead) aan de rioolheffing toegerekend. De overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Voor de methodiek van de toerekening wordt verwezen naar de paragraaf overhead.

Tenslotte wordt op basis van artikel 228a, derde lid, van de Gemeentewet de verrekenbare BTW, die ingevolge de Wet op het BTW-compensatiefonds recht geeft op een bijdrage uit het fonds, aan de kosten van de rioolexploitatie toegerekend.

Afvalstoffenheffing
De gemeente is onder meer verantwoordelijk voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Het restafval en gft-afval in de gehele gemeente wordt alternerend ingezameld. Deze inzamelmethodiek evenals de harmonisatie heeft als basis gediend voor de tariefbepaling. Afvalstoffenheffing wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt. Afwijkingen worden toegelicht in programma 7 Volksgezondheid en Milieu.

Tabel overzicht afvalstoffenheffing (bedragen in €)

Opbrengst

Rekening 2023

Begroting 2024

Rekening 2024

Afvalstoffenheffing

 3.728.809

 4.246.702

4.103.415

Dekkingspercentage:

102,8

100

96,1

Tarieven

2023

2024

Verzamelcontainer

303,74

322,00

Restafvalcontainer 140 liter

303,74

303,74

Restafvalcontainer 240 liter

444,12

522,00

Berekening van kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing

%

Kosten taakveld 7.3 Afval, incl. omslagrente

4.133.242

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en vervoer

205.535

Kosten taakveld 6.3 Inkomensregelingen

82.645

Inkomsten taakveld 6.3 Inkomensregelingen

-10.429

Inkomsten taakveld 7.3 Afval, excl. heffingen

-886.003

Toe te rekenen kosten

Overhead incl. omslagrente

130.634

BTW

728.320

Opbrengst heffingen

-4.103.415

Inkomsten taakveld 7.3 Afval, bijdrage voorziening afvalstoffenheffing

-110.974

Dekkingspercentage

96,1%

Het taakveld 7.3 Afval vormt de kern van de directe lasten van de kosten onderbouwing die te maken heeft met het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Dit betreft het gft-afval en het restafval. Dit geldt voor zowel de directe uitgaven als de directe inkomsten.

De kosten van het straatvegen onder taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer biedt ondersteuning aan de uitvoering van de kernactiviteit afval. Straatvegen doet de gemeente om drie redenen. Voor het functioneren van de riolering, vanwege het feit dat mensen hun afvalstoffen weggooien en voor de verkeersveiligheid. Om die reden wordt 1/3 van de kosten van het straatvegen toegerekend aan riolering, 1/3 aan verkeer en vervoer en 1/3 aan afval.

De afvalstoffenheffing wordt aan gebruikers in rekening gebracht. De kwijtscheldingscomponent van het taakveld Inkomensregelingen maakt onderdeel uit van de verordening Afvalstoffenheffing en om die reden van de kosten onderbouwing van de afvalstoffenheffing.

Het taakveld 7.3 Afval heeft ook directe inkomsten zoals de vergoeding van Verpact (voorheen Nedvang) en opbrengsten oud papier en textiel.

Naast de directe lasten vanuit de verschillende taakvelden worden tevens indirecte lasten (overhead) aan de afvalstoffenheffing toegerekend. De overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Voor de methodiek van de toerekening wordt verwezen naar de paragraaf overhead.

Tenslotte wordt op basis van artikel 15.33, derde lid, van de Wet Milieubeheer de verrekenbare BTW, die ingevolge de Wet op het BTW-compensatiefonds recht geeft op een bijdrage uit het fonds, aan de kosten van de afvalexploitatie toegerekend.

Begrafenisrechten
Op basis van de verordening lijkbezorgingsrechten Bloemendaal worden rechten geheven voor het gebruik van de begraafplaatsen (het recht om begraven te worden) en voor het door of vanwege de gemeente verlenen van diensten (het onderhouden van het graf). De begrafenisrechten worden alleen verhoogd indien dit nodig is om kostendekkend te zijn. Afwijkingen worden toegelicht in programma 7 Volksgezondheid en Milieu.

Tabel overzicht begrafenisrechten (bedragen in €)

Opbrengst

 Rekening 2023

Begroting 2024

Rekening 2024

Begrafenisrechten

417.220

327.630

425.542

Dekkingspercentage

98,8

97

129,2

Berekening van kostendekkendheid van de begrafenisrechten

%

Kosten taakveld 7.5 Begraafplaatsen, incl. omslagrente

273.197

Inkomsten taakveld 7.5 Begraafplaatsen, excl. heffingen

-72.036

Toe te rekenen kosten

Overhead incl. omslagrente

128.148

BTW

0

Opbrengst heffingen

-425.542

Dekkingspercentage

129,2%

Lasten taakveld 7.5 Begraafplaatsen, storting voorziening begraafplaatsen

96.233

Het taakveld 7.5 Begraafplaatsen vormt de kern van de directe lasten van de kosten onderbouwing die te maken heeft met het gebruik van de begraafplaats(en) en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaatsen.

Naast de directe lasten vanuit de verschillende taakvelden worden tevens indirecte lasten (overhead) aan de begrafenisrechten toegerekend. De overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Voor de methodiek van de toerekening wordt verwezen naar de paragraaf overhead.

Legesverordening
Onder de naam ‘leges’ wordt een aantal verschillende rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten. Hierbij valt te denken aan leges voor de afgifte van vergunningen, zoals kapvergunningen, omgevingsvergunningen etc. en het afgeven van documenten zoals reisdocumenten en rijbewijzen. De belangrijkste zijn in onderstaande tabel opgenomen. Afwijkingen worden toegelicht in de diverse programma's.

Tabel overzicht leges (bedragen in €)

Opbrengsten

Rekening 2023

Begroting 2024

Rekening 2024

GBA
(60020310-837000)

19.259

16.544

20.900

Huwelijksvoltrekkingen
(60020270-837001)

110.881

100.000

130.176

Reisdocumenten
(60020230-837001)

160.946

223.500

369.729

Rijbewijzen
(60020220-837001)

85.311

113.000

93.784

Eigen verklaringen
(60020240-837001)

 8.379

11.500

7.480

Naturalisatie
(60020260-837001)

22.124

  18.000

53.131

Verklaring omtrent gedrag
(60020250-837001)

4.383

 5.500

4.300

Parkeervergunningen (60630310-837007)

84.406

116.065

115.558

Ontheffing/verg.bijz.wetten
(61020210-837009)

26.308

16.000

21.613

Uitwegvergunningen/Kabel
(62010210-837009)

0

4.800

6.795

Leges onth./verg. APV
(63020110-837009)

13.180

10.500

120.686

Kapvergunningen
(65070310-837009)

31.534

 25.000

32.682

Registratie kinderopvang
(66010113-837009)

3.275

6.600

4.219

Bouwvergunningen
(68030110-837008)

433.459

700.000

1.230.430

Woonruimtebel. (secr.leges) (68030140-837000)

-356

14.500

289

Woonruimtebel.(over.leges)
(68030140-837009)

565

800

0

Tarieven

2023

2024

Paspoort ouder dan 18 jaar

 77,87

83,87

Paspoort jonger dan 18 jaar

 58,89

63,42

Id.kaart ouder dan 18 jaar

 70,38

75,80

Id.kaart jonger dan 18 jaar

37,99

40,92

Rijbewijs

44,65

51,11

Precariobelasting
Voor het hebben van voorwerpen op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, wordt een precariobelasting geheven.

Tabel overzicht precariobelasting (bedragen in €)

Opbrengst

Rekening 2023

Begroting 2024

Rekening 2024

Precariobelasting

82.632

38.413

66.811

Parkeerbelasting
In het kader van de parkeerregulering wordt een parkeerbelasting geheven.

Tabel overzicht parkeerbelasting (bedragen in €)

Opbrengst

Rekening 2023

Begroting 2024

Rekening 2024

Parkeerbelasting

 2.180.570

2.340.205

2.266.997

Tarieven

2023

2024

Max. naheffingsaanslag

72,90

76,70

Kop Zeeweg Bloemendaal aan Zee per uur (zomer-/wintertarief)

 4,50/1,65

4,65/1,70

Bloemendaal-dorp per uur

 1,65

1,70

Toeristenbelasting
Voor het houden van verblijf binnen de gemeente door natuurlijke personen die niet als ingezetene in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens zijn ingeschreven, wordt een toeristenbelasting geheven naar het aantal overnachtingen in het belastingjaar.

Tabel overzicht toeristenbelasting (bedragen in €)

Opbrengst

Rekening 2023

Begroting 2024

Rekening 2024

Toeristenbelasting

 1.632.459

2.625.000

2.634.404

Tarieven

2023

2024

Per overnachting hotel

5,00

5,15

Per overnachting camping

5,00

3,95

Aantal overnachtingen

398.152

452.937

Het beleid is erop gericht de bedoelde heffingen op een efficiënte wijze op te leggen en te innen. In het raadsvoorstel bij de belastingverordeningen wordt nader ingegaan op de belastingtarieven en belastingaanpassingen.

Deze pagina is gebouwd op 04/17/2025 11:22:40 met de export van 04/17/2025 11:15:28