Wat heeft het gekost?
Bedragen * € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Begroting | Begroting | Rekening | Saldo | ||
Lasten | 20.408 | 24.728 | 24.339 | -390 | |
Baten | -4.124 | -8.571 | -8.703 | -133 | |
Saldo voor Baten en Lasten | 16.284 | 16.158 | 15.635 | -523 | |
Toevoeging aan reserve | |||||
Onttrekking aan reserve | |||||
Totaal mutaties reserve | |||||
Saldo | 16.284 | 16.158 | 15.635 | -523 | |
tabelcell | tableCell8 | tableCell7 | tableCell9 | tableCell10 | |
Uitsplitsing per taakveld | Begroting | Begroting | Rekening | Saldo | |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 1.919 | -332 | -376 | -44 |
6.2 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 1.191 | 1.300 | 1.189 | -110 |
6.3 | Inkomensregelingen | 2.300 | 2.739 | 2.112 | -627 |
6.4 | WSW en beschut werk | 828 | 972 | 1.033 | 61 |
6.5 | Arbeidsparticipatie | 573 | 580 | 487 | -93 |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1.425 | 1.610 | 1.597 | -13 |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | 0 | |||
6.71A | Hulp bij het huishouden (WMO) | 1.738 | 1.791 | 2.049 | 258 |
6.71B | Begeleiding (WMO) | 1.811 | 1.811 | 1.631 | -180 |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | 0 | |||
6.72A | Jeugdhulp begeleiding | 206 | 1.435 | 1.561 | 126 |
6.72B | Jeugdhulp behandeling | 448 | 448 | 458 | 11 |
6.72C | Jeugdhulp dagbesteding | 849 | 849 | 852 | 3 |
6.72D | Jeugdhulp zonder verblijf overig | 174 | 174 | 190 | 16 |
6.73A | Pleegzorg | 225 | 225 | 240 | 15 |
6.73B | Gezinsgericht | 547 | 547 | 556 | 9 |
6.73C | Jeugdhulp met verblijf overig | 225 | 225 | 241 | 15 |
6.74A | Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | 23 | 23 | 42 | 19 |
6.74B | Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 1.217 | 1.197 | 1.194 | -3 |
6.74C | Gesloten plaatsing | 336 | 336 | 348 | 12 |
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | 0 | |||
6.81A | Beschermd wonen (WMO) | 0 | |||
6.81B | Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 248 | 226 | 230 | 4 |
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | 0 | |||
6.82A | Jeugdbescherming | 0 | |||
6.82B | Jeugdreclassering | 0 | |||
Totaal | 16.284 | 16.158 | 15.635 | -523 |
Financiële toelichting van de afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de programmarekening.
De ontwikkelingen van de afgelopen jaren onderstreepten het belang van goede data in het sociaal domein. IV3 (informatie voor derden) aanleveren op het gebied van WMO en jeugd was vrij breed gedefinieerd, waardoor vergelijken lastig was en trends moeilijk te volgen waren. De verfijning van de taakvelden zijn in 2023 ingevoerd en gecontinueerd in 2024.
Samenkracht en burgerparticipatie
Uit de jaarrekening van IASZ wordt voorgesteld om voor Veranderopgave € 44.322 via resultaatbestemming over te hevelen naar 2025.
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Er is een voordeel van € 63.000 bij het WMO-loket gerealiseerd (belegd bij IASZ). De kosten zijn doorbelast naar Opzetten lokale preventieve infrastructuur (IZA/Gala) en WMO beschermd wonen. De lasten bij Jeugd Algemeen zijn € 24.000 lager.
Inkomensregelingen
De uitvoering van de bijzondere bijstand regeling (€ 89.000), TOZO regeling (€166.000) en energietoeslag regeling (€ 232.500 via IASZ) is lager dan begroot.
T otaal is er een voordeel van € 627.000 op taakveld 6.3 Inkomensregelingen.
Tevens wordt uit de jaarrekening van IASZ voorgesteld om € 61.495 voor Energietoeslag en € 45.000 voor uitvoeringskosten via resultaatbestemming over te hevelen naar 2025.
Arbeidsparticipatie
Uit de jaarrekening van IASZ wordt voorgesteld om € 50.000 voor Statushouders aan het werk via resultaatbestemming over te hevelen naar 2025.
Hulp bij het huishouden (WMO) en Begeleiding (WMO)
De hogere lasten hebben betrekking op hulp bij het huishouden (WMO). Lagere lasten zijn voornamelijk bij de groep begeleiding (€ 128.000). Totaal nadeel van € 78.000 op taakvelden 6.71A en 6.71B.
Jeugdhulp
In 2024 is de samenwerking van verschillende gemeenten met de consortia ten behoeve van meervoudige jeugdhulp gecontinueerd. Betreft taakgerichte financiering in de vorm van een lumpsum, waarbij de consortia vanuit de gemeenten één gelijkluidende taak krijgen om uit te voeren.
In februari is de verdeelsystematiek 2023 vastgesteld. Deze kosten zijn in 2024 opgenomen. Tevens zijn er eenmalige uitgaven geweest zoals Kenter Noodvoorziening en autismecentrum. Totaal resulteert dit op een nadeel van € 233.000 op diverse taakvelden (6.72A t/m 6.74C).