Doelenboom
Voorzien in een toereikend aanbod aan vrij toegankelijke algemene voorzieningen.
Activiteiten | Wat is gerealiseerd? |
---|---|
Ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers. | Mantelzorgers en vrijwilligers zijn ondersteund via het lokale en regionale (zorg) netwerk. Jaarlijks vinden er activiteiten plaats binnen de gemeente om hier aandacht voor te vragen. Onder andere voor het werven van vrijwilligers, het waarderen van hun inzet en zichtbaar maken van hun bijdrage. |
Inwoners toegang bieden tot algemeen maatschappelijk werk. | De maatschappelijk werkers van WIJ Heemstede hebben Bloemendaalse inwoners ondersteund bij vragen over financiën, de thuisadministratie, psychosociale problematiek. Ook hebben zij ingezet op het vroeg signaleren van schulden en Ouderschap Blijft (een omgangsbemiddeling en -begeleiding voor kinderen en hun scheidende of gescheiden ouders. |
Subsidiëren lokaal welzijnswerk. Deze biedt toegang tot een scala aan activiteiten en voorzieningen. | In 2024 was er een breed aanbod van algemene voorzieningen door lokaal welzijnswerk. Denk hierbij aan ondersteuning, informatie en advies aan diverse (kwetsbare) doelgroepen en vrijwilligers, een breed aanbod van sociaal culturele activiteiten en het informeel vervoer door onder andere de buurtbus. Onze inwoners maken veelvuldig gebruik van al deze activiteiten. |
Controle op kwaliteit kinderopvang. | GGD Kennemerland voert inspecties uit ter controle van de kwaliteit van voorzieningen. De Inspectie van het Onderwijs analyseert jaarlijks de uitvoering van de wettelijke taken toezicht en handhaving kinderopvang door gemeenten in het voorafgaande kalenderjaar. Op basis van deze risicoanalyse heeft de inspectie gemeente Bloemendaal laten weten geen aanleiding te zien voor het uitvoeren van een onderzoek. Dit betekent dat wij voldoen aan onze wettelijke verplichtingen. |
In stand houden, in samenwerking met regiogemeenten, van de voorziening Veilig Thuis. | Vanuit de Wmo 2015 en Jeugdwet vervullen de gemeenten een centrale rol in de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling (HGKM). Een effectieve aanpak vergt een goede samenwerking tussen gemeenten en (keten)partners. Bloemendaal neemt maandelijks deel aan het ambtelijk overleg Veilig Thuis (VT). Eind 2024 is de nieuwe bestuurscommissie Maatschappelijke Zorg en Veiligheid (i.o) van de Veiligheidsregio Kennemerland van start gegaan. O.a. het onderwerp Veilig Thuis valt onder deze commissie. De leden van deze commissie zijn de wethouders Sociaal Domein of WMO uit de VRK-gemeenten. De stuurgroep VT is opgeheven. Op 4 december 2024 heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd het rapport "zorgen over aanhoudende lange wachttijden Veilig thuis" uitgebracht. Via een raadsbrief is de raad hierover geïnformeerd. Veilig Thuis Kennemerland (h)erkent de constateringen uit het rapport. In samenspraak met ketenpartners en (VRK-)gemeenten wordt in 2025 e.v. gewerkt aan het verminderen van de wachtlijsten. Bloemendaal heeft in 2024 deelgenomen aan het regionaal overleg Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming (verbetering en vereenvoudig jeugdbeschermingsketen). Dit kan in de toekomst gevolgen hebben voor (de organisatie van o.a.) Veilig Thuis Kennemerland. |
Opvang van statushouders. | De taakstelling voor 2024 was 46. Hiervan hebben we er 21 weten te huisvesten. Dat houdt in dat er 25 nog bovenop de taakstelling van 2025 gehuisvest moeten worden. De doorstroming vanuit Oldenhove naar reguliere woningen is gering door het beperkt aantal vrijgekomen woningen via de corporaties. |
Het - door subsidieverlening - stimuleren van cohesiebevorderende activiteiten van en voor inwoners in wijken, kernen en dorpen. | Via BloemendaalSamen hebben inwoners en organisaties subsidie aangevraagd voor activiteiten die de sociale cohesie bevorderen. De uitvoeringsregel BloemendaalSamen is aangepast, zodat deze aansluit bij de Algemene Subsidieverordening 2024. |
We willen de aard en omvang van de zorgvraag kunnen volgen alsook de voortgang en kwaliteit van de behandeling. | Via Zorgdomein verwijzen verschillende huisartsenpraktijken inwoners met maatschappelijke en psychosociale zorgvragen naar cliëntondersteuning. De aard en omvang wordt zo gevolgd. |
Beter positioneren vrijwilligerswerk in de gemeente. | De website en de verschillende vormen van vrijwilligerswerk zijn meerder keren onder de aandacht gebracht via on- en offline communicatie en campagnes. Daarnaast is er met regelmaat live contact geweest met potentiële vrijwilligers, wat heeft geleid tot een toename van vrijwilligers in welzijn en zorg. In 2024 heeft de gemeente samen met Welzijn Bloemendaal en de Vrijwilligerscentrale de toegang tot vrijwilligerswerk verbeterd. Wanneer Bloemendalers reageren op oproepen of vacatures voor vrijwilligerswerk, neemt Welzijn Bloemendaal contact met hen op. Vervolgens vinden persoonlijke gesprekken plaats om een goede match te maken tussen vraag en aanbod. Op deze manier worden verwachtingen helder in kaart gebracht en worden vrijwilligers op de juiste manier gekoppeld aan een taak of klus. Het streven is om iedereen te matchen op basis van wat hij of zij aankan en graag wil doen. |
Voorzien in toegang tot individuele voorzieningen Jeugdwet en maatwerkvoorzieningen WMO.
Activiteiten | Wat is gerealiseerd? |
---|---|
Centrum voor Jeugd en Gezin: | |
Voorlichting en advies geven, opvoed- en opgroei ondersteuning bieden, toeleiden naar jeugdhulp. Versterken van samenwerking met onderwijs, overige wettelijke verwijzers en de consortia. | Onze inwoners zijn in 2024 goed bekend met het CJG en de mogelijkheden die zij biedt op het vlak van opvoedondersteuning en preventie. |
Geleiden naar de juiste vorm(en) van: | |
- algemene en overige voorzieningen | Het CJG is bekend met Bloemendaalse voorzieningen en probeert antwoorden op hulpvragen eerst te beantwoorden met behulp van het voorliggend veld. |
- preventieve activiteiten | - heeft een eigen aanbod van preventieve activiteiten; |
- individuele voorzieningen (jeugdwet) | Indien hulpvragen niet vanuit eigen kracht, binnen het eigen netwerk of met lichte opvoed- en opgroei ondersteuning in het voorveld beantwoord kunnen worden, wordt verwezen naar specialistische jeugdhulp. Deze jeugdhulp wordt geboden door de gecontracteerde consortia of aanbieders in perceel 2. |
Wmo-loket: | |
Voorlichting geven, adviseren en cliëntondersteuning bieden. | Deze taak is door het Wmo-loket uitgevoerd. Ook MEE & de Wering, Welzijn Bloemendaal en WIJ Heemstede hebben cliëntondersteuning geboden. |
Geleiden naar de juiste vorm(en) van: | Het Wmo-loket bepaalt in gesprek met de inwoner (het keukentafelgesprek) wat iemand zelf kan, waar de eventuele partner of omgeving bij kan helpen en indien nodig, welke ondersteuning vanuit de gemeente (Wmo) ingezet kan worden. Hierbij wordt eerst gekeken of een algemene voorziening in de behoefte van de inwoner kan voorzien. Mocht dit niet het geval zijn kan een maatwerkvoorziening worden ingezet. Het kan ook zijn dat een inwoner naar een andere instantie wordt doorverwezen indien de ondersteuningsvraag niet aansluit op wat vanuit de Wmo geboden kan worden. |
- algemene en overige voorzieningen | Er was een breed aanbod van algemene voorzieningen, onder andere gericht op ontmoeting, activering, lotgenotencontact, en het bieden van informatie en advies. |
- preventieve activiteiten | Het Wmo-loket streeft ernaar tijdig passende ondersteuning in te zetten. Dit kan de noodzaak voor zwaardere ondersteuning voorkomen of verminderen. |
- maatwerkvoorzieningen en dienstverlening (Wmo) | Het aanbod van maatwerkvoorzieningen bestaat uit huishoudelijke ondersteuning, individuele begeleiding, dagbesteding, kortdurend verblijf, hulpmiddelen, woningsaanpassingen en vervoer. Cliëntervaringsonderzoeken vinden continue plaats en de raad wordt hierover jaarlijks geïnformeerd. |
Het bieden van inkomens- en bijstandsvoorzieningen.
Activiteiten | Wat is gerealiseerd? |
---|---|
Het bieden van inkomens- en bijstandsvoorzieningen. | In 2024 hebben gemiddeld 221 huishoudens een bijstandsuitkering ontvangen voor levensonderhoud. Daarnaast zijn 2 zelfstandigen geholpen bij het opzetten, voortzetten of beëindigen van hun bedrijf. |
We willen inwoners ondersteunen die net niet in aanmerking komen voor regelingen in het minimabeleid. | In 2023 is de doelgroep van het minimabeleid vergroot naar inwoners met een inkomen tot 130 procent van de toepasselijke bijstandsnorm (in plaats van 120 procent). In 2024 hebben we dit gecontinueerd. |
Voorkomen van energiearmoede. | In 2023 is de doelgroep van de energietoeslag vergroot naar inwoners met een inkomen tot 150 procent in plaats van 130 procent van toepasselijke bijstandsnorm. Hierbij is een staffel in de bedragen per inkomensgroep toegepast. De aanvraagperiode liep door tot april 2024. Daarnaast zijn er diverse regelingen ingezet en voortgezet in samenwerking met afdeling Duurzaamheid. Zo hebben inwoners met een laag inkomen een oud witgoedartikel kunnen omwisselen voor een nieuwe. De doelgroep Energietoeslag met een eigen woning heeft via de IASZ een schrijven ontvangen om mee te doen aan het project isolatie aanpak. Dit zal vervolgd worden in 2025. |
Voorzieningen ter bevordering van participatie, niet gericht op werken.
Activiteiten | Wat is gerealiseerd? |
---|---|
Voorzieningen ter bevordering van participatie, niet gericht op werken. | In Bloemendaal zijn in 2024 de volgende aantallen inwoners gesteund vanuit het minimabeleid: Samen met Caprera is geprobeerd om kinderen uit minimagezinnen uit te nodigen voor kindervoorstellingen, dit zal in 2025 verder ontwikkeld worden. Ter bevordering van inclusie met aandacht voor diversiteit en toegankelijkheid, is in 2024 de Lokale Inclusieagenda Bloemendaal 2025-2027 opgesteld. De LIA is een plan waarin onze ambities voor inclusie en toegankelijkheid staan en deze vertaalt naar concrete doelstellingen en acties. Het biedt de gemeente en haar inwoners een duidelijk kader om samen te werken aan een inclusief Bloemendaal. Hierbij hoort een uitvoeringsagenda die jaarlijks wordt opgesteld. |
Extra aandacht voor de integratie van nieuwkomers en de mogelijkheden die omwonenden bieden. | In 2024 was de instroom van statushouders onveranderd hoog. Bloemendaal heeft een achterstand in de taakstelling van 25 personen. Deze achterstand is ontstaan doordat de doorstroming vanuit Oldenhove minimaal was. Aan de 22 volwassenen is een nieuw inburgeringstraject aangeboden. Eind 2024 volgen totaal 61 asielstatushouders een inburgeringstraject en worden 14 gezinsmigranten begeleid. Er is gestart met de evaluatie van de uitvoering van de wet. Eind Q1-2025 verwachten wij hier een rapport over op te leveren. |
Op arbeid gerichte participatie en re-integratievoorzieningen.
Activiteiten | Wat is gerealiseerd? |
---|---|
Op arbeid gerichte participatie en re-integratievoorzieningen. | In 2024 zijn in Bloemendaal 23 uitkeringen beëindigd omdat er werk is gevonden. |
Aanbod van voorzieningen ten behoeve van mensen met fysieke beperkingen.
Activiteiten | Wat is gerealiseerd? |
---|---|
Aanbod van voorzieningen ten behoeve van mensen met fysieke beperkingen, te weten: | Dit aanbod is gerealiseerd vanuit het Wmo-loket en heeft in de behoefte van de doelgroep voorzien. |
Aanbod van diensten ten behoeve van mensen met een beperking of psychische problemen.
Activiteiten | Wat is gerealiseerd? |
---|---|
Aanbod van diensten, zowel in de vorm van een maatwerkvoorziening als een algemene voorziening, ten behoeve van mensen met een beperking of psychische problemen, te weten: | Dit aanbod is gerealiseerd vanuit het Wmo-loket en heeft in de behoefte van de doelgroep voorzien. |
Aanbod van specialistische jeugdhulp.
Activiteiten | Wat is gerealiseerd? |
---|---|
Toereikend aanbod aan specialistische jeugdhulp (zorg in natura en persoonsgebonden budgetten). | Waar de eigen kracht, het sociale netwerk en de vrij toegankelijke voorziening in het voorveld niet de oplossing zijn voor jeugdhulpvragen, is gebruik gemaakt van het ingekochte aanbod aan specialistische jeugdhulp. Het gaat hierbij om ondersteuning bij opvoed- en opgroeivraagstukken, opvang en begeleiding, hulp voor jeugdigen met psychische problematiek en stoornissen, en zorg en ondersteuning voor jeugdigen met een verstandelijke beperking. Door het (landelijk) toenemende beroep op de jeugdzorg (grote vraag, zwaarder wordende problematiek en langere trajectduur), blijft het een uitdaging om passende en tijdig beschikbare jeugdhulp in te kunnen zetten. |
Uitvoering jeugdbescherming en jeugdreclassering. | De gemeente heeft zich ingezet om voldoende en kwalitatief goede jeugdbeschermings- en jeugdreclasseringsmaatregelen beschikbaar te stellen voor de Bloemendaalse inwoners. Het uitspreken van deze maatregelen gebeurt door de rechter, de uitvoering door de gecertificeerde instellingen. Echter, ook in de uitvoering van deze maatregelen is de landelijk toenemende vraag naar jeugdzorg merkbaar, waardoor het waarborgen van kwaliteit en voldoende aanbod in de praktijk een uitdaging kan zijn. |
Voorzien in opvangvoorzieningen en Beschermd Wonen.
Activiteiten | Wat is gerealiseerd? |
---|---|
Voorzien in opvangvoorzieningen en Beschermd Wonen. | Per 1-7-2024 heeft de regio de voorzieningen maatschappelijke opvang en beschermd wonen opnieuw ingekocht middels raamovereenkomsten. Daarnaast is zowel regionaal als lokaal een start gemaakt met het inventariseren van aandachtsgroepen, waaronder ook mensen met een psychische kwetsbaarheid, en het onderzoeken naar passende huisvesting hiervoor. |
Opvang Oekraïense vluchtelingen | In 2024 zijn ongeveer 160 ontheemde Oekraïners opgevangen in de gemeentelijke opvang locaties: Duinlust in Overveen en de Kerklaan in Bennebroek. Ook verbleven er nog ongeveer 50 vluchtelingen bij particulieren thuis. |
Preventie.
Activiteit begrotingsjaar 2024 | Resultaat begrotingsjaar 2024 |
---|---|
Mentaal gezond houden van onze kinderen. | In 2024 is er een werkgroep opgezet die zich structureel bezig gaat houden met het sterker neerzetten van preventief jeugdbeleid in Bloemendaal. Mentale gezondheid is een van de pijlers uit het preventief jeugdbeleid. Thema's als mentale weerbaarheid, prestatiedruk, middelengebruik en mediawijsheid komen hierbij aan bod. Hierbij wordt met belangrijke partijen uit het voorveld samenwerkt. Denk bijvoorbeeld aan scholen, de GGD, het CJG, sportverenigingen en huisartsen. |
We willen de instroom in de jeugdzorg beperken. | Het preventief jeugdbeleid richt zich op voorkomen van ontwikkeling of verergering van problematiek bij jeugdigen en gezinnen. Door vroegtijdig te signaleren en in te zetten op een veerkrachtige jeugd met een sterk sociaal netwerk, moet de doorstroom naar specialistische jeugdhulp verminderd worden. Hiermee is in 2024 gestart. |
Preventie voortzetten en inzetten op het "normaliseren" van lichte problematiek. | Alle reeds bestaande inzet op preventie in Bloemendaal is gedurende 2024 voortgezet. Hierbij aansluitend zijn we begonnen met het analyseren en samenbrengen van alle initiatieven die op het gebied van preventie worden uitgevoerd. Met het schrijven van het preventieve jeugdbeleidsplan hebben we hier een start aan gegeven. Normaliseren en demedicaliseren zijn onderwerpen die in het beleid rondom preventie in 2024 al veel aandacht hebben gekregen. Zo zijn er gesprekken gevoerd met huisartsen en scholen over de nut en noodzaak van bepaalde jeugdhulpproducten. Op deze manier hebben we een begin willen geven aan het verbreden van de maatschappelijke dialoog over het kritischer en met een meer integrale blik kijken naar hulpvragen en het normaliseren van problemen. |
We ontwikkelen nieuwe initiatieven voor de jeugd. | We zijn in 2024 aan de slag gegaan met het in kaart brengen waar nieuwe initiatieven nodig zijn (leemtes in het preventieve aanbod). Zo is er een jongerenpanel opgericht. We oriënteren ons op aansluiting bij Wijs en Weerbaar (regionale alliantie gericht op welbevinden en middelengebruik) en Join Us (landelijk programma gericht op tegengaan eenzaamheid bij jongeren). Ook zijn er dorpskernenbijeenkomsten georganiseerd om op te halen wat er voor jongeren nog mist in het preventieve aanbod. Deze input wordt meegenomen in het preventieve jeugdbeleid. |