Doelenboom
Beheren en inrichten van wegen.
Activiteiten | Wat is gerealiseerd? |
---|---|
Groot onderhoud wegen volgens onderhoudsplan 2024 (vastgesteld door B&W in voorjaar 2024) | Het groot wegonderhoud is uitgevoerd volgens het op 25 juni door B&W vastgestelde onderhoudsplan. |
Herinrichting Prins Hendriklaan/Oranje Nassaulaan (incl. riool en drainage). | De laatste fase van de herinrichting wordt in het voorjaar 2025 afgerond. |
De Bloemendaalse winkelstraat heeft na diverse verbouwingen in de straat een opknapbeurt nodig om weer een aantrekkelijke winkelstaat te worden. | In 2024 is de inventarisatie van wensen, knelpunten en oplossingsrichtingen afgerond, begin 2025 wordt gestart met de participatie en planvorming voor het gebied tussen Mollaan en Kerkplein. |
De Voorbuurt wordt heringericht om de entree van Bloemendaal te verfraaien en verbeteren. Het plan is afgestemd met de buurt. | De herinrichting van de Voorbuurt wordt samen met de winkelstraat opgepakt. |
Herinrichting Bloemendaalseweg Overveen | De weginrichting tussen de Zijlweg en de spoorwegovergang is aangepast naar een erftoegangsweg 30 km/uur met een smalle rijbaan en suggestiefietsstroken. Het zebrapad in het winkelgebied is verplaatst naar de hoek met de Tetterodeweg. |
Herinrichting Hartenlustlaan-Kennemerweg | De Hartenlustlaan en de Kennemerweg ter hoogte van het Kerkplein zijn ingericht als 30 km-weg met een smalle rijbaan en suggestiefietsstroken. De rode fietssstroken worden i.v.m. weersomstandigheden ten tijde van de aanleg in het voorjaar van 2025 aangebracht. |
Beheren van openbare verlichting en verkeersregelinstallaties.
Activiteiten | Wat is gerealiseerd? |
---|---|
Vervangen ca. 650 verlichtingsarmaturen en ca. 50 lichtmasten in Overveen, Aerdenhout en Bennebroek. | De vervanging is grotendeels uitgevoerd, de laatste armaturen worden begin 2025 vervangen. |
Vergroten van verkeersveiligheid.
Activiteiten | Wat is gerealiseerd? |
---|---|
Planvorming herinrichten kruising Leidsevaart-Bekslaan, inclusief vervangen/verplaatsen fietsbrug. | Het definitief ontwerp is vastgesteld en de uitvoering wordt voorbereid bij de gemeente en Prorail. De nieuwe fietsbrug wordt naar verwachting in de tweede helft 2025 gebouwd, de kruising wordt in de tweede helft 2026 aangepast. |
Deelname Nationaal Actieplan Verkeersveiligheid via provincie. Het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid provincie Noord-Holland gaat naar verwachting Q4 2023 van start. | In 2024 is het instrument 'risico-gestuurd' prioriteren beschikbaar gekomen. Daarmee kan een wegbeheerder het potentiële veiligheidsrisico berekenen. Dat kan meewegen in het bepalen van prioriteit voor verkeersplannen of onderhoud. |
We willen een veiligere en anders ingerichte Zeeweg. | De provincie heeft een herinrichtingsplan voor de Zeeweg gekoppeld aan het programma Bereikbaarheid kust. In 2025 worden keuzes gemaakt voor (al dan niet tijdelijke) verkeersmaatregelen die moeten passen in/aansluiten op een nieuwe inrichting die vanaf 2028 gerealiseerd moet worden. |
Kop Zeeweg herinrichting voetgangersgebied | Het participatietraject is in 2024 doorlopen tot het voorlopig ontwerp. |
We stimuleren de uitbreiding van 30 km wegen binnen de bebouwde kom en zetten in op het bevorderen van wandel- en fietsverkeer. | In 2024 is begonnen met een programmatisch plan van aanpak voor GOW-30 wegen en (de vaak bijbehorende) fietspaden en -stroken. |
Beheren parkeervoorzieningen.
Activiteiten | Wat is gerealiseerd? |
---|---|
De parkeervergunningen (parkeerrechten) voor bewoners en bezoekers zijn de afgelopen jaren digitaal gemaakt. Dit systeem vraagt aanhoudende kwaliteitszorg. Het bepalen van het gewenste parkeertarief bij het strand is een aandachtspunt. | Voor de parkeerbehoefte van het hotel op de Kop Zeeweg en voor parkeren door zorgverleners (huisartsen e.d.) is een oplossing gevonden. |
Voorzien in toenemende behoefte aan openbare oplaadpunten voor elektrische | De laadkaart met beleidsregels voor laadpalen zijn vastgesteld. |
Overleg en afstemming provincie en busvervoerder over invulling busconcessie en (jaarlijks vast te stellen) lijnenplan.
Activiteiten | Wat is gerealiseerd? |
---|---|
Jaarlijks door provincie vast te stellen nieuwe dienstregeling voor de bus en door NS vast te stellen dienstregeling voor de trein. | De GR Bereikbaarheid heeft een propositie voor toekomstig busvervoer ingediend bij de provincie, in aanloop naar een programma van eisen voor de aanbesteding. |
Overleg en afstemming met NS en ProRail over dienstregeling en gebruik spoornet.
Activiteiten | Wat is gerealiseerd? |
---|---|
In 2022 is onderzoek gedaan naar geluid en trillingen langs het spoor in Overveen. Daar zijn geen bijzonderheden uit gekomen in relatie tot de bekende (berekende) geluidsgrenswaarden. Met bewoners en Prorail/NS wordt verder gesproken over maatregelen die het spoorgeluid verder kunnen verlagen (onderhoud aan het spoor, specifiek aandachtspunt de stalen spoorbruggen, inzet stille treinen). | NS zet steeds meer stille treinen in en werkt met een flexibele zomerdienstregeling, die is afgestemd op de vervoervraag. Bewoners hebben het overleg met de gemeente/Omgevingsdienst niet meer voortgezet. |
We zetten in op het beter faciliteren van het OV en op minder overlast van auto's in de kernen. | Een nieuwe ontwikkeling is de BRT-bus (bus rapid transit) die verschillende delen van de MRA moet gaan bedienen. Eén van de toekomstige (uitwaaierende) lijnen loopt van station Heemstede/Aerdenhout naar Zandvoort. |
Bevorderen bereikbaarheid
Activiteit begrotingsjaar 2024 | Resultaat begrotingsjaar 2024 |
---|---|
Voortzetting deelname Regionaal Mobiliteitsfonds. | Het mobiliteitsfonds wordt t/m 2027 gevuld. In 2025 wordt de GR Bereikbaarheid (incl. fonds) geëvalueerd. |
We zetten in op een goede bereikbaarheid van het strand. | In 2024 is, samen met de provincie, het programma Bereikbaarheid kust uitgewerkt en in participatie gebracht. De daaruit voortkomende actie-agenda wordt begin 2025 vastgesteld. |
We willen fietsverkeer naar Bloemendaal aan Zee bevorderen. | In 2024 is het programma Doorfietsroutes vastgesteld. Prioriteit krijgt de Oude Trambaan. De GR Bereikbaarheid heeft opdracht gegeven voor het maken van een ontwerp en kostenraming voor een 'groene en veilige' doorfietsroute. |
We willen een lange termijnplan voor regionale verbindingen fiets- en wandelverkeer. Op korte termijn maken we school-fietsroutes veiliger en verbeteren we de verkeersveiligheid in winkelstraten. | Dit is gekoppeld aan de aanpak van GOW-30 wegen. Voor de winkelstraat Bloemendaal loopt een apart project. |