Wat heeft het gekost?
Bedragen * € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Begroting | Begroting | Rekening | Saldo | ||
Lasten | 19.150 | 21.159 | 22.517 | 1.358 | |
Baten | -50.405 | -55.384 | -55.884 | -500 | |
Saldo voor Baten en Lasten | -31.255 | -34.225 | -33.367 | 858 | |
Toevoeging aan reserve | 110 | 3.856 | 3.856 | ||
Onttrekking aan reserve | -668 | -6.263 | -6.239 | 24 | |
Totaal mutaties reserve | -558 | -2.408 | -2.384 | 24 | |
Saldo | -31.813 | -36.633 | -35.751 | 882 | |
tabelcell | tableCell8 | tableCell7 | tableCell9 | tableCell10 | |
Uitsplitsing per taakveld | Begroting | Begroting | Rekening | Saldo | |
0.1 | Bestuur | 1.979 | 1.968 | 2.534 | 566 |
0.10 | Mutaties reserves | -558 | -2.408 | -2.384 | 24 |
0.2 | Burgerzaken | 902 | 888 | 829 | -59 |
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | -51 | -94 | -151 | -57 |
0.4 | Overhead | 11.841 | 11.516 | 10.826 | -691 |
0.5 | Treasury | -46 | -324 | -346 | -22 |
0.61 | OZB woningen | -10.090 | -10.049 | -10.219 | -170 |
0.62 | OZB niet-woningen | -1.929 | -1.913 | -875 | 1.038 |
0.63 | Parkeerbelasting | -2.956 | -2.456 | -2.382 | 74 |
0.64 | Belastingen overig | -40 | -40 | -68 | -29 |
0.7 | Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | -31.268 | -33.809 | -33.915 | -106 |
0.8 | Overige baten en lasten | 404 | 87 | 399 | 312 |
Totaal | -31.813 | -36.633 | -35.751 | 882 |
Financiële toelichting van de afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de programmarekening.
Bestuur
De overschrijding op taakveld Bestuur wordt voornamelijk veroorzaakt door de storting van € 796.000 in de pensioenvoorziening voormalig bestuurders. Conform de rekenmethode voor pensioenfondsen is een aanvullende storting noodzakelijk i.v.m. de verplichte overgang naar het ABP.
Overhead
De lagere lasten op taakveld Overhead worden veroorzaakt door lagere salarislasten ( € 106.000) bij team communicatie. Ook is er voor de jaren 2023 t/m 2026 incidenteel geld beschikbaar gesteld om een aansluiting met het Platform Open Overheids Informatie te realiseren, dit is verplicht door de Wet openbare overheid (WOO). De aansluiting is uitgesteld omdat het platform nog in oprichting is, budget is overgeheveld naar het begrotingsjaar 2025 (€ 162.000). Daarnaast vielen de afrekeningen van de energielasten positief uit waardoor er minder uitgegeven is aan energielasten (€ 172.000) van de panden van de gemeente.
OZB woningen en niet-woningen
Als gevolg van jurisprudentie ten aanzien van verzorgingscomplexen met grotendeels woondelen heeft een verschuiving plaatsgevonden van een groot aantal objecten van het tarief niet-woning naar het woningtarief. Hierdoor zijn voor één groot object ook ambtshalve verminderingen doorgevoerd over oudere jaren welke effecten ten laste van het begrotingsjaar 2024 moeten worden verantwoord. Dit leidt tot een onderschrijding op de opbrengstraming van OZB niet-woningen.
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Elk jaar brengt het ministerie van BZK een aantal circulaires uit voor gemeenten over de Algemene Uitkering gemeentefonds en doeluitkeringen. De gevolgen van de accresontwikkeling worden verwerkt in de begroting van gemeenten. Als gevolg hiervan is de algemene uitkering € 106.000 hoger dan geraamd.
Overige baten en lasten
Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2024 deelnemen aan de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) voor maximaal 2 jaar voorafgaand aan de AOW-gerechtigde leeftijd. Inmiddels maken 4 medewerkers gebruik van deze regeling. Hiervoor is een aparte voorziening RVU ingesteld en heeft er een storting plaats gevonden ad € 153.000 welke niet was begroot.
Bij de afwikkeling van balansposten is gebleken dat de voorziening dubieuze debiteuren (inclusief debiteuren GBKZ) niet toereikend was, een nadeel van € 137.000.